سایت تخفیف گروهی چیست؟

سایت تخفیف گروهی چیست؟

سایت تخفیف گروهی چیست؟

خرید محصولات یا خدمات بطور معمول در صورتی بیشتر از یک مورد باشد برای تشویق خرید با تعداد بالاتر مشمول تخفیف میشود . بطور مثال اگر به فروشگاه پوشاک مراجعه کنید و فقط قصد خرید یک پیراهن داشته باشید , فروشنده قیمت پیراهن را به شما اعلام میکند و اگر قصد خرید 2 پیراهن یا تیشرت با تعداد بیشتری را داشته باشید , فروشنده قیمت فروش را پایینتر اعلام میکند . کل مذاکره ای که با فروشنده بوتیک لباس به همراه زمانی که صرف شد و قیمت هاییکه به مرور توسط فروشنده پایین و پایینتر اعلام شد به همراه تحویل کالا , پرداخت مبلغ خرید به فروشنده , صدور فاکتور همراه با برخی موارد اضافی مانند خدمات پس از فروش و تعمیرات یا حتی تعویض تا 24 یا 48 ساعت ….همه و همه در یک سایت تخفیف گروهی بصورت اتوماتیک انجام میشود .

عملکرد تامین کننده کالا یا خدمات و سایت تخفیف گروهی !

سایت تخفیف گروهی محیطی را فراهم میکند تا فروشنده در سایت ثبت نام و تصاویر کالای خود را همراه با مشخصات فنی و قیمت به ازای تعداد مشخصی فروش را وارد نموده و وب سایت نیز با تایید تخفیف تعدادی فروشنده بصورت خودکار در سایت مهلت خرید , قیمت فروش و نحوه تحویل سفارش پس از پرداخت , تعدادی که باید توسط شما و سایر کاربران خریداری شود تا تخفیف اعمال شود ….را به همراه سایر مشخصات تصویری و متنی در سایت وارد مینماید و از لحظه ثبت اطلاعات فروشنده خریدها شروع میشود تا قبل از پایان یافتن تاریخ تخفیف تعداد کالاها به حدنصاب رسیده و تخفیف مشمول کلیه خریدها شود .

واکنش خریدار به انتشار تخفیف جدید چیست؟

از مهمترین مزایای سایتهای تخفیف گروهی کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت و هزینه میباشد . خریداران پس از اعلام هر تخفیف از طریق ایمیل یا پیامک مطلع میشوند و در صورت نیاز به خرید کالا یا خدمات با بررسی تعداد و تخفیف اعمال شده و مقایسه قیمت اعلام شده با سایر کالاهاییکه در محیط فیزیکی یا مجازی بفروش میرسد , اقدام به خرید اینترنتی مینماید . خریداری که از سایت های تخفیف گروهی خرید خود را انجام داده است یک کد به عنوان کوپن و رسید پیگیری سفارش دریافت میکنند که برای تحویل سفارش خود از فروشده بایستی این کوپن را به تامین کننده کالا یا خدمت تحویل دهد .

ایده اولیه خرید گروهی در ایران

Groupon اولین سایتی بود که با این ایده ایجاد شد؛ پیشنهاد خرید گروهی محصول، دریافت تخفیف ویژه از فروشنده و فروش ارزان به مشتری! این سایت اولین بار در نوامبر 2008 کار خود را آغاز کرد که ایده و پلتفرم اولیه آن متعلق به مجموعه ThePoint بود.
با گذشت حدود ۳ سال از فعالیت این سایت، در حال حاضر بالای ۵۰۰ نمونه مشابه و معتبر در سراسر جهان با این ایده راه‌اندازی شده‌اند که بیش از ۱۰۰تای آن‌ها در آمریکا قرار دارند. از بین همه این سایت‌ها، سال گذشته تنها یک نمونه توانست به‌عنوان رقیب جدی Groupon معرفی شود. در واقع فعالیت و گستردگی این سایت به حدی بزرگ و عظیم است که کم‌تر گروهی می‌تواند وارد رقابت با آن شود.
طبق آمار و اطلاعاتی که تا اوایل سال جاری درباره این سایت منتشر شده است، Groupon از هر ۸ درخواستی که از طرف فروشندگان مختلف به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، ۷ تای آن‌ها را رد می‌کند! علاوه بر آن، گوگل سال گذشته پیشنهاد خرید ۶ میلیاردی را به این مجموعه داد و از طرفی، رشد درآمد ماهانه آن‌ها طی بازه زمانی ژانویه 2010 تا ژانویه 2011 از ۱۱ میلیون دلار به ۸۹ میلیون دلار در ماه افزایش پیدا کرد؛ اعداد و ارقامی نجومی که می‌تواند هرکسی را به ایجاد سرویس مشابهی وسوسه نماید.

مدل صحیح کسب و کار الکترونیک

طبیعتا مهم‌ترین مسئله در تجارت، پول است! اما یکی از نکات مهمی که شیوه رسیدن شما به این پول را تعیین می‌کند، مدل کسب و کار تجارت شماست. در بحث فروش، مبحث بزرگی تحت عنوان هزینه اولین تجربه مشتری وجود دارد که همواره بخش بزرگی از توجه فروشنده کالا یا خدمات را به خود معطوف می‌کند. در صورتی که شما بتوانید مشتریان مناسبی را برای فروشنده کالا یا خدمات بفرستید، هم محصول او را تبلیغ کرده‌اید و هم مشتریان زیادی را با آن کالا آشنا نموده‌اید.
پس در این بین می‌توان به این نتیجه رسید که پیشنهادهای ارائه شده از سوی سایت‌های تخفیف گروهی، اصولا محصولات و خدمات جدیدی هستند که نیاز به معرفی و جذب مشتری دارند و کم‌تر می‌توان شاهد کالا یا نام‌های معتبر بود. هرچند در این بین ممکن است سایت تخفیف دهنده برای بالا بردن ارزش و اعتبار خود، برخی هزینه‌ها را به جهت ارائه محصولات شناخته‌شده‌تر متقبل شود و یا با درصد تخفیف بسیاری پایینی به‌فروش برساند. اما در کنار این‌ها، داشتن بازاریاب با تجربه و نوع نگارش توضیحات محصول یا خدمات معرفی شده، یکی دیگر از عواملی است که در موفقیت سایت‌های خرید گروهی، نقش کلیدی را بازی می‌کند.

دلایل شکست برخی از سایت های تخفیف گروهی !

در اینترنت هزینه راه اندازی وب سایت ها بسیار اندک است ولی اعمال ایده های نو , پیگیری ایده تا عملی شدن , افزایش آگاهی لحظه به لحظه از روشهای جدید بازاریابی و تبلیغات سایت های تخفیف گروهی ,

سایت خرید گروهی در ایران

سر و صدای راه‌اندازی و افتتاح سایت‌های خرید گروهی در ایرن (به‌طور جدی) از اواسط تابستان امسال شروع شد. تخفیفان و نت‌برگ، دو وب‌سایتی بودند که به عنوان اولین نام‌های معرفی شده در این زمینه مطرح شدند. هر کدام از آن‌ها، با تبلیغات اولیه و گاه گسترده در سایت‌ها و سرویس‌های مختلف، به‌نوعی آغاز کار خود را به اطلاع کاربران رساندند و در بازار نیمه‌آشفته تجارت وب ایران اعلام حضور کردند. چند هفته (و شاید حتی چند روز) بعد، همخرید نیز به جمع سایت‌های خرید گروهی ایرانی اضافه شد تا این دایره، کم‌کم شکل بزرگ‌تری به‌خود بگیرد.
سلمان جریری در وبلاگ خود، مصاحبه‌ای را با مدیران دو سایت اولیه انجام داد و به‌طور مختصر، سوالات کلی‌ای را از آنان درباره فعالیت‌شان، سابقه انجام این کار و برداشت آن‌ها از بازار ایران نسبت به راه‌اندازی چنین ایده‌ای پرسید که هر کدام از آن‌ها، پاسخ‌های مختلفی را به این سوالات دادند.

همه سایتهای تخفیف گروهی میگویند من اولم , من اولم …!

در دنیای رقابت بین شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ، اولین بودن هیچ‌گاه به‌عنوان یک مزیت کلی تلقی نمی‌شود. یعنی اگر کسب و کاری را با ایده اولین بودن آغاز کنید و امید به موفقیت آن داشته باشید، مطمئنا رقبای دیگر خیلی زود از شما جلو خواهند زد؛ مگر آن‌که ایده بهتری برای تکیه بر آن وجود داشته باشد. آیپادی که از Creative جلو زد، گوگل که Altavista را پشت سر گذاشت، Netscape که از قافله مرورگرها عقب ماند و MySpace و Facebook که از Friendster پیشی گرفتند، نمونه‌های معروفی از این دست هستند. درحال حاضر حتی گروپان نیز رقیبانی سرسخت چون Scoop st. دارد که با وجود این‌که ۱ سال دیرتر از سایت اولیه کار خود را شروع کرد، حالا با شیوه‌های متمایز سعی در جذب مشتری و تصاحب بازار دارد.
اما در ایران داستان کمی فرق می‌کند. در اصل اگر شما واقعا اولین باشید و بخواهید از این طریق خود را تبلیغ نمایید، هیج مشکلی وجود ندارد، اما اگر دو نفر هم‌زمان بخواهند این کار را انجام دهند، ماجرا کمی مضحک به‌نظر می‌رسد؛ بیایید کمی تاریخ‌ها را بررسی کنیم! در تجارت الکترونیک اول بودن برای مشتریان زیاد مهم نیست چرا که این شعار آنقدر تکرار شده که مشتری دیگر با این شعار جذب نمیشود . تنوع محصول و سرعت در ارائه خدمات و محصولات به همراه خدمات پس از فروش حرفه ای حرف اول را میزند چرا که کارشناسان IT معمولا بهترین تبلیغ برای معرفی وب سایت ها به دیگران هستند . همانند پزشکی که تبلیغ داروئی را میکند !

 

شیوه آغاز به‌کار، فعالیت و ارائه تخفیف گروهی

از بین هر ۳ سایت مطرح شده فعلی، از نظر تبلیغات در سطح وب ، سایت نت‌برگ از دو سرویس دیگر کاملا قوی‌تر عمل کرده است . قبل از شروع رسمی فعالیت سایت به‌سادگی می‌شد بنرهای آن را در بالا و کنار وب‌سایت‌های زیادی مشاهده کرد و این نشان می‌داد که این مجموعه هزینه مناسبی را جهت این کار کنار گذاشته است. از طرف دیگر، تخیفیفان فعالیت محدودی را روی این مورد شروع کرده و همخرید نیز به‌نظر نمی‌رسد هنوز تصمیمی جدی برای این کار گرفته باشد.
از نظر ارائه تخفیف‌ها، اگر نگاهی به لیست محصولات ارائه شده هر دو سایت نت‌برگ و تخفیفان بی‌اندازید، خواهید دید که تنها محصولات خدماتی را می‌توان بین آن‌ها مشاهده کرد. در واقع هیچ‌کدام از دو سرویس هنوز فعالیتی را برای ارائه تخفیف روی محصولات به‌شکل کالا انجام نداده‌اند و طبعا این مورد ممکن است طیف زیادی از کاربران ایرانی که منتظر خرید محصولاتی مانند کالاهای دسته‌بندی تکنولوژی هستند را نا امید نماید.
همخرید اما دقیقا برعکس عمل کرده است و صرفا کالاهای مختلف را برای تخفیف پیشنهاد می‌دهد؛ اما تنها هفته‌ای ۱ بار! ایمیل‌های اطلاع‌رسانی دو سایت اولیه نیز، تقریبا صبح هر روز کاری برای کاربران ارسال می‌شود.
از نظر طراحی و پیاده‌سازی سایت‌ها، اگر نگاه کلی به ظاهر آن‌ها داشته باشید، می‌توان گفت که همخرید بهتر از دو رقیب دیگر خود کار کرده است. شاید این مورد به دلیل تیم برنامه‌نویسی باشد که پیش‌تر از این نیز در همین زمینه مشغول به‌فعالیت بوده‌اند. اما نمی‌توان عملکرد مناسب نت‌برگ را نیز در این زمینه منکر شد و دقیقا به همان اندازه، تخفیفان (خصوصا در به‌کار بردن فونت و لوگوی مناسب) بی‌سلیقه و بد عمل کرده است.

تنها بله ، گروهی نه!

واژه گروه و خرید گروهی و استفاده از تخفیف گروهی زیباست ! ولی جالب این است که با یک بررسی ساده و ارسال ایمیل به سایت های تخفیف گروهی متوجه شدیم سایت های تخفیف گروهی تمایل به انتشار نام سایت شان و مصاحبه در کنار یکدیگر ندارند و همانطور که میدانید در هر صنف یا حوزه فعالیتی اولین قانون تجارت و رسیدن به موفقیت استقبال از رقبا و فعالیت کنار سایر رقبا همراه با سلامت کسب و کار است !
ایرانیان به فعالیت های گروهی و اجتماعی عادت ندارند مخصوصا اگر پای سود و منفعت در میان باشد ولی یک نصیحت برادرانه به مدیران سایت تخفیف گروهی میکنیم و آن اینست که در کنار یکدیگر با دوستی و مهربانی به رقابت بپردازید چرا که به مشتریان شما پس از مدت کوتاهی احساس تک روی و شعار من از همه بهترم و من از همه معتبرتر خواهید داد . هر گاه مشتری احساس کند ارائه دهنده خدمات خود را از همه بهتر ،بزرگتر،اولین و .. میداند تا حد امکان سعی میکنند از وی خرید نکنند !

حال و آینده سایت های تخفیف گروهی !

هر کدام از مدیران سایت‌ها، طبق گفتگوها و مصاحبه‌های قبلی، ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای ادامه فعالیت در این زمینه عنوان کرده‌اند که داشتن تیم متخصص، قراردادهای آماده و تجربه کاری مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که در این میان از سوی آنان مطرح شده است. قطعا ورود بدون برنامه به این بازار نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داد و عدم شناخت بازار و کاربر ایرانی می‌تواند این ایده‌ها را در کنار سایر ایده‌هایی که نمونه ایرانی آن‌ها بر خلاف نمونه جهانی با شکست مواجه شده است، قرار دهد. بومی کردن ایده‌های جهانی، به‌کار بردن بازاریاب‌هایی که هر دو طرف مشتری و فروشنده را بشناسند، ارتباطات قوی و برنامه‌ریزی و سرمایه اولیه شاید مهم‌ترین مواردی باشد که برای آغاز به‌کار چنین ایده‌ای بسیار حیاتی است.
طبیعتا وقتی ببینید ظرف کم‌تر از ۱ ماه، بیش از ۲۰ سایت خرید گروهی ایرانی در وب راه‌اندازی شده است، از جو حبابی به‌وجود آمده در این زمینه مطلع خواهید شد. آرزو می‌کنیم دوستانی که این مسیر را آغاز کرده‌اند و کسانی که قصد شروع فعالیت در این مقوله را دارند، کاملا واقع‌بینانه شرایط خود و اطراف‌شان را بسنجند و بعد، کار خود را آغاز نمایند.

نظر شما در ارتباط با سایت های تخفیف گروهی چیست ؟

تجربه شما به عنوان یک مشتری و خریدار از سایت خرید گروهی چیست ؟ تجربه خود را برای واحد روابط عمومی سازین ارسال نمایید تا با ذکر نام این تجربه برای استفاده سایرین در بخش مقالات تخصصی بررسی سایت های تخفیف گروهی منتشر شود . جهت ارسال تجربه خود کافیست به ” فرم ارتباط ” مراجعه و تجربه خود را از خرید اینترنتی از یک سایت تخفیف گروهی برای ما ارسال کنید تا به نام شما در بخش پایینی همین صفحه منتشر شود .

ارسال دیدگاه